Slunečné pondělní odpoledne vyprovodilo 20 žáků a 3 pedagogy na závěrečnou výjezdní aktivitu do Francie s partnery ze školy v Niortu, Francie, projektu ,,Minulost a budoucnost našich profesí´´, zkráceně v angličtině ,,POP´´ Erasmus+ Partnerství škol 2019-1-FR01-KA229-063019_2 .
Vyjíždějící žáci úspěšně převzali štafetu od svých předchůdců, aby po dvouleté pauze vynucené proti-covidovými opatřeními, kdy se spolupráce českých a francouzských studentů musela odehrávat pouze na dálku, se s nimi setkali tváří v tvář.
Žáci, kteří se aktivity ve Francii účastnili, ji vesměs hodnotili pozitivně. Pro všechny to byla zajímavá zkušenost, jako překvapivé často byla zmiňována strava. Croisanty nám obecně chutnaly, ale mnohá další jídla byla nezvyklá. Snad nejzvláštnější kombinací byla ryba v těstíčku s rýží a kečupovo-česnekovo-boloňskou omáčkou. Od francouzských partnerů jsme zjistili, že to je přece ,,normální´´ kombinace 🙂
Česká skupina vyjela o den dříve a vracela se o den později, aby ve dnech 7.-10.6.2022 plnila pečlivě naplánovaný program s poznáváním míst pobytu, návštěvou historických a technických památek. Hned první den jsme se vypravili na společnou přednášku do Evropského parlamentu ve Štrasburku, kde se v moderní prosklené budově o celkové ploše 220 000 m² se 17 nadzemními a 3 podzemními patry na severovýchodě města v tzv. Evropské čtvrti scházejí europoslanci jeden týden v měsíci na plenárním zasedání. Přijati jsme byli českým europoslancem pane Ondřejem Knotkem, který nám – s bravurními přechody mezi češtinou a angličtinou- přiblížil svou práci a s potěšením převzal od zástupců žáků brožuru vytvořenou v rámci projektu. Následně jsme si prošli část budovy, zúčastnili se části jednání v hlavním sále tzv. Hemicycle, v Parlamentariu Simone Veil se seznámili s činností parlamentu ve 360° kino a nakonec vyzkoušeli množství interaktivních zastavení, kde jsme se dozvěděli další podrobnosti o historii a fungování Evropské unie.
Večer byl věnovaný společným aktivitám žáků. Po úvodním ostychu a obavách z povídání v cizím jazyce na obou stranách se s využitím připraveného dotazníku a podporou dovezených sladkostí, dalších ochutnávek a drobných dárečků komunikace rozběhla. K zaslouženému odpočinku zahnala účastníky až večerka.
Druhý den byl věnovaný poznávání Štrasburku. Katedrálu Notre Dame i parlament jsme si prohlédli také z lodi. Technicky všechny zaujal otáčecí most a zdymadlo. Odpoledne jsme vyjeli do Struthofu, bývalého koncentračního tábora, jediného ve Francii. Tábor se nachází v nadmořské výšce cca 800 m a před vybudováním tábora, zde bylo lyžařské rekreační středisko,. Pro návštěvníka, který by nevěděl, co se zde stalo, tak je to
lokalitou nádherné prostředí. Věřme, že tato historie se již nikdy nebude v žádné formě opakovat. Nejen místo samé, ale i počasí bylo pochmurné a pršelo.
V závěru druhého dne jsme využili kvíz, který si připravili naši žáci, včetně těch, kteří se vlastního výjezdu neúčastnili. Do finální podoby ho dotvořil Vojta Hýbl a francouzským žákům zprostředkoval zajímavosti o České republice a životě u nás.
Ve čtvrtek jsme vyjeli k památníku významné bitvy 1. světové války Le Linge, kde během několika dní zahynulo téměř 18 000 francouzských a pruských vojáků v bitvě o linii. Podrobnosti jsme se dozvěděli jak z muzea, filmu, tak zejména od francouzského učitele, odborníka na historii tohoto období. Následně jsme se přesunuli do Mulhouse a odpoledne navštívili muzeum vlaků, první ze tří technických muzeí, které se v něm nacházejí. Expozice představuje vývoj vlakové dopravy do počátků, přes vagony Orient expresu až k modernímu rychlovlaku TGV (té – že – vé). Žáci si prohlédli vybavení, mohli vstoupit do prostoru strojvůdce i se posadit na sedadla jako cestující.
Večerní relax proběhl v duchu sportovního zápasu. Nedrželi jsme se vůbec špatně, ale posila francouzského týmu, žák, který hraje druhou fotbalovou ligu, výsledek zápasu zvrátil 🙂
V závěrečný den společných aktivit jsme navštívili muzeu automobilů. Po obrovských výstavních prostorách se žáci rozeběhli s úkolem vyhledat ve dvojici nebo malé skupině pro ně nejzajímavější exponát a následně ho představit a vysvětli, proč si jej vybrali. Úroveň znalosti angličtiny zde byla limitující, ale i tento úkol byl zvládnutý. Po pikniku pod širým nebem jsme se přesunuli do posledního společného místa, nazvaného Electropolis. Velmi hezky jej popsal náš žák Vojtěch Slovjak při zpětné vazbě k výjezdu:
Návštěva muzea Electropolis v Mulhouse postaví návštěvníky do srdce velkého dobrodružství elektřiny. Zábavným přístupem a velkolepým designem muzeum vychází vstříc všem publikům a věkovým skupinám. Je to dokonalý způsob, jak porozumět záhadám elektřiny a dozvědět se o experimentech, teoriích a skvělých vynálezech, které tvoří historii elektřiny. Najdete zde různé zajímavé zařízení od Van De Graffova generátoru po několik vzácných elektronkových rádií.
Žáci si vyslechli komentovanou prohlídku, vyzkoušeli některé experimenty – například Matěj se odhodlal vstoupit do Faradayovy klece, při jiném pokusu Ríšovi doslova vstávaly vlasy na hlavě!
Ve večerních hodinách jsme se vypravili na zpáteční cestu a brzy dopoledne v pořádku dojeli ke škole. Unavení po dlouhé cestě, ale plni dojmů, které všichni začali hned sdílet a sdílí dodnes.
Jana Jílková, koordinátor projektu Erasmus+ Partnerství škol 2019-1-FR01-KA229-063019_2